Seven Days in Tibet (and more...) - Reisverslag uit Beijing, China van sjonenmeike - WaarBenJij.nu Seven Days in Tibet (and more...) - Reisverslag uit Beijing, China van sjonenmeike - WaarBenJij.nu

Seven Days in Tibet (and more...)

Door: Webmaster

04 Juli 2006 | China, Beijing

Ni Hao lieve mensen!

Vanaf Kunming (China) zijn we inmiddels via “het dak van de wereld” in de stad van de eenden met pannekoekjes aangekomen. Lekkerrrrrrrrrr!
Kunming was onze eerste kennismaking met China en is de provciale hoofdstad van Yunnan. Het is een bizarre stad met veel, heel veel bouwactiviteiten (o.a. een nieuwe snelweg waar de Zwitsers jaloers op kunnen zijn, dwars door vele bergen, net klaar en nog niet genoemd in Lonely Planet, de reistijd naar Dali van 12 tot 4 uur ingekort). En net zoals in de rest van China worden materialen vervoerd met alles wat maar rijden kan. Zgn ‘miereneters’, paard & wagen, fiets, brommer, auto en vrachtauto’s (Communistische Dong Fengs in mooie kleuren: blauw of rood). En natuurlijk alle denkbare cross-over achtige voertuigen. Mooie eerste indrukken – we zijn benieuwd naar wat China ons nog meer gaat brengen.
Via Volendam (het Chinese Dali, Meike haar verjaardag gevierd met een hele zware klim van 10 uur & bubbles met lang zal ze leven muziek op 3900m) en Volendam als er kermis is (Lijiang) naar Shangrila, het toekomstige Volendam (Zongdian). In Zongdian naar de locale Royal Ascot geweest: kleine paarden tegen grote paarden, met en zonder zadels en met gokkende monniken en vele varieteiten aan locale stinkerds (onze koosnaam voor veel Chinesen en Tibetanen maar helaas voor velen ook letterlijk te gebruiken). Ook ballen gooien naar bierflessen en ringwerpen om pakjes sigaretten(!) – heel klassiek dus.

In Zongdian via de staccato “Engels” sprekende Mr Chen (als we terug zijn even vragen naar de imitatie van Meike. En als je dat vraagt, vraag dan ook even naar het Pinguin loopje…….) een Toyota Landcruiser geregeld om door Oost Tibet in acht dagen naar Lhasa te rijden. Samen met Tom & Stef (UK) en Dave (US). Dit beloofde een mooi tripje te worden, en dat werd het ook. Via ongelofelijke, onbeschrijfelijke landschappen (zie foto’s voor een idee) en dito wegen (goed en slecht, 10 punten voor de Landcruiser). Onderweg geweldige monasteries in wederopbouw (met dank aan de Chinese Culturele Revolutie voor het slopen), schitterende gletsjers (waar we bij eentje helemaal alleen waren – WOW!!), pelgrims (lopend naar Lhasa: >90 dagen, ze wilden geen lift….). En natuurlijk veel Chinezen die hier “vrijwillig” zijn gaan wonen.
De eerste wedstijd van het WK gekeken in een heel brak Chinees hotel (vies & geen stromend water in de douche/wasbak), met een potje Lhasa bier op de kamer, gezellig!!! Alles bij elkaar een geweldige ervaring met 10tallen geluksmomenten.

En dan natuurlijk Lhasa, een stad waar nu nog redelijk wat Tibetaanse cultuur te vinden is, vooral het Lamaisme (Tibetaanse boedhisme) lijkt ondanks het ballingschap van de Dalai Lama nog zeer levendig, met name onder de oudere bevolking. We hebben hier lekker (dropjes!) gegeten met Femke & Maarten, Andrelon vrienden van Meike. Sinds een paar dagen is er nu ook de “hoogste trein ter wereld” vanuit China naar Lhasa, die we net gemist hebben. Deze gaat een paar miljoen Chinezen per jaar naar Tibet brengen en of Lhasa/Tibet dat aankunnen en hun karakter kunnen bewaren is nog een grote vraag. Wij zijn in ieder geval blij dat we nu geweest zijn en vonden vooral het Potala paleis en de Jokhang tempel erg indrukwekkend.

En dan het vervolg. Met Tom & Stef zijn we op een nog mooier avontuur geweest dan de tocht naar Lhasa. Dit keer moesten we echter zelf het meeste werk doen: een 10 daagse wandeltocht door de Himalaya naar de Kangshung face van Mt Everest (zeg maar “de achterkant”). Een zeer weinig bezochte kant van de Everest – zeer afgelegen (dus geen TV en dus geen voetbal :-(). Maar wel een ervaring die we niet hadden willen missen. Allereerst waren de heen- en helaas ook de terugreis op z’n zachts gezegd memorabel. Met een Toyota Coaster (Deluxe, jawel!) gingen we op pad. Dit bleek dus geen jeep maar een bus voor 20 personen…. zou ie het halen?…..nee dus! Na twee dagen hobbelen brak de achteras, inclusief aandrijving en vering onder de bus uit. Gelukkig konden we na 5 uur, met het derde passerende voertuig, mee. We werden bovenop een rode Dong Feng gestapeld, tussen de locals en de zoutzakken. Na nog een lekke band en wat tussenstops arriveerden we uiteindelijk op onze bestemming. De terugreis was nog wat dramatischer: 1) benzine gestolen (1/2 dag), 2) benzinepomp kapot (houten stokje & lapje stof waren de “oplossing” (6 uur extra) 3) rubber afsluiter lek (rubber vervangen door op maat geknipt papier….). 4) sleutel kapot: met wat ijzerdraadjes en schroevedraaier deed ie het weer. 5) Versnellingspook los…….. 6) slot helemaal kapot, vervangen. 7) achteras nog een keer eronderuit. 8) weg geblokkeerd door een ‘lawine’ van reusachtige rotsblokken…..maar goed. Voordat het zover was hebben wij lekker 10 dagen door de Himalaya gelopen. Samen met drie Yaks (=koeien met lang haar) en Nobu (herder) en Samten (gids). We hebben in de zon, regen, sneeuw, hagel, mist en wolken gelopen, tussen de 2500m en 5350m, door bossen en over morenen. Maar altijd met fantastisch uitzicht op verschillende ‘achtduizenders’ -de hoogste toppen ter wereld (Makalu, Lhotse…. ) en natuurlijk met als hoofddoel het Kangshung basecamp van Mt Everest (8840m). We hadden zelf eten ingekocht en dat was na een week echt niet meer te nassen (ontbijt met pap, gedroogd fruit voor lunch, noodles voor diner) – maar met wat varieties met spam en kip toch onwijs lekker (volgens Sjonnie)... Als onervaren kampeerders hadden wij een made in China (lees: prutskwaliteit) tent gekocht en zogenaamd donzen slaapzakken gehuurd. En die waren te dun… dus met op 5000m slapen hadden we het KOUD. HEEL KOUD! Gelukkig waren Tom & Stef beter voorbereid en hebben we de rest van de week heerlijk warm als HEMA worsten verpakt in hun emergency blankets (van die alu folie marathon zakken) geslapen. Op ontzettend comfortabele matjes…… Maar wat was het GEWELDIG!!! Al weer iets om toe te voegen aan onze lijst van top-bestemmingen!

En nu dus in Bejing, wat we overigens een beetje een Micky Mouse stad vinden (m.n. niet zo onder de indruk van Forbidden City en andere bezienswaardigheden die op geheel Chinese wijze in rap tempo ‘gerenoveerd’ worden met het oog op de olympische spelen in 2008). Vandaag zijn we naar een 'secret' gedeelte van de Chinese muur geweest en dat was wel weer erg indrukwekkend. Nog een paar dagen lekker eten shoppen met al die gekke Chinesen in Shanghai & Hong Kong en dan naar de Filipijnen – gezellig met Judith & Myrthe plus aanhang, duiken en relaxen op het strand…..daar zijn we na al deze inspannende avonturen wel weer aan toe!

Heel veel liefs!

Sjonnie & Meike

• 04 Juli 2006 - 12:19

Nilsje & Ove:

HOLY SHIT!!!!!! Doe normaal!! Wat een uitzicht!! Nilsje wil graag mee naar tante Meite en ome Jon.. Hier moeten wij toch ook naar toe! Echt ongelooflijk!

• 04 Juli 2006 - 19:12

Jol:

nog meer schoenen....

• 04 Juli 2006 - 19:22

Mama En Ton:

Wat een geweldige foto,s van mensen en plekken op deze aarde. En het gaat jullie goed!! Liefs!!

• 04 Juli 2006 - 20:12

Hester:

Wat een avonturen Benja! Wat ben je toch een ploert, dat je dat allemaal aan durft en kan! Zo te zien wel erg de moeite waard. Echt prachtige foto's! Geniet samen! Liefs Hes

• 05 Juli 2006 - 06:00

Hannelore:

Afzien en tegelijkertijd genieten :-)
    Jullie blijven wel echt de luckiest reizigers. Heel veel plezier met Myrthe en de rest van de fam.

• 05 Juli 2006 - 06:55

Myrthe:

Wat geweldig weer! Volgende keer staan wij er ook op!

Liefs!

• 05 Juli 2006 - 08:56

Weus:

Hebben ze in de verboden stad ook verboden bier? Zo ja, wat kost dat dan?

Saluti

De Weus

• 07 Juli 2006 - 07:44

Pino:

Wat een topfoto's weer en mooie beschrijving. Prachtig die Himalayatocht, kunnen wij ons nauwelijks voorstellen! Geweldig. Ik ben ontroerd door de "stinkerdjes" Neem er 1 mee voor me!!!
    Veel liefs, Pino.

• 07 Juli 2006 - 08:21

Vincent & Otteline:

Wat een super verhaal en een geweldige foto's. We kunnen niet wachten om ook die kant op te gaan. geniet er nog maar van!!

• 07 Juli 2006 - 13:26

Esther:

Hoe cool daar!!! Ik blijf extreme neigingen tot groen worden hier achter mijn Pctje op mijn werk....wordt nog wel wennen straks als de anwb bij panne in nederland binnen een uur aantreedt :-)
    heel veel plezier op de Filipijnen, fijn om weer ff familie te zien lijkt me!
    dikke kus

• 08 Juli 2006 - 11:44

Anke & Jurgen:

Hallo dan,

Weer een prachtervaring!!! Geweldig he, die giga-hoogtes!

Vanuit Chengdu ons laatste berichtje uit China. Het zit erop: (meer dan) 15 maanden, 15 landen en 15.000 kilometers... het is tijd om het Haarlemse weer op te zoeken. Maandag zullen we weer veilig op Nederlandse bodem staan!

Voor jullie, blijven genieten! We zullen de verhalen met plezier blijven volgen en hopen in september/oktober een borrel te komen doen!

Liefs,
    Jurgen & Anke

• 10 Juli 2006 - 17:52

.Ton:

Hallo jullie tweetjes.Wat hebben jullie dit prachtig gedaan. Heel mooi ,liefs Tonny,s

• 14 Juli 2006 - 12:46

Theer:

Wat een gave verhalen en foto's. Paar dagen geleden nog serieus over Andrelon met Femke zitten praten op de Brug..... En nou ziet 'k 'r weer hier - we hebben het uiteraard nog over je gehad! D'r ligt nog wat onverkoopbare Aqua-lijn te wachten op je!Geniet ervan. O ja, hier is een 3e in aantocht! Kussen, Theer en family.

• 17 Juli 2006 - 11:17

Jolande:

hallo,
    ik ben heel benieuwd hoe de blondies het hebben. ik duim voor goed weer. X jol

• 18 Juli 2006 - 08:51

Mits & Adriaan:

We benijden en missen jullie ontzettend! Ik zeg altijd maar zo, je moet doen waar je goed in bent. En mooie reizen maken, dat kunnen jullie! Geniet dus nog maar even lekker verder.

• 22 Juli 2006 - 14:33

Devonkies:

Eindelijk jullie site weer es gevonden. Wat een mooie fotos van allemaal toplocaties. Geniet er nog maar even van. Groetjes

• 04 Augustus 2006 - 10:57

Clemens:

Wow! Was jullie site ff kwijt, maar dit ziet er goehoed uit :-)
    Geniet ervan & liefs-uit-Londen!

• 04 Augustus 2006 - 19:42

Rieks En Jol:

Hi Blondies on holiday en Frank en Jacques, waar blijven de foto's van de hele family? Gelukkig hebben jullie zon gezien!! Tot snel, al zal dat per Skype of telefoon zijn. Soory hoor, dan hadden jullie maar niet zo lang moeten wegblijven ;-) Rieks en Jol

• 10 Augustus 2006 - 10:01

Myrtie:

Zie al dat de 'pasfoto' er een uit de Filipijnen collectie is, hopelijk volgt snel de volledige update!

Liefs!!!