Meer Bolivia highlights... - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van sjonenmeike - WaarBenJij.nu Meer Bolivia highlights... - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van sjonenmeike - WaarBenJij.nu

Meer Bolivia highlights...

Door: Webmaster

19 November 2005 | Bolivia, Sucre

Quieros Chicos!

Inmiddels zijn we al weer ruim een maand in Bolvia. Wij vinden het hier ´helemaal fantastisch´! Echt een geweldig mooi land met ongelofelijk veel mogelijkheden.

Zo konden de waaghalzen onder ons (Sj) een dagje thrill-seeken op de Most Dangerous Road (lekker met een mountainbike van 4700m naar beneden fietsen over een wel heeeeel erg steile en smalle weg)... Sjonnie vond het prachtig en Meike had na het zien van de filmpjes GEEN spijt van haar dagje relaxen in La Paz!

La Paz is een heerlijke stad met veel leuke wijkjes en straatjes en vooral ook goede restaurants en leuke kroegjes (heerlijk sushi gegeten, van lokale live muziek genoten etc).
Vanuit hier vertrokken we met een bijna-prive vliegtuigje (de vlucht alleen al was een avontuur op zich!) naar Rurrenabaque voor een paar dagen jungle in Madidi National Park. We sliepen in een eco-lodge die door de mensen van een lokale gemeenschap was gebouwd en werd gerund. Allemaal even mooi en het was super om ´s nachts vanuit je lodge alle geluiden van de jungle te horen... Onze ervaren gids weidde ons in in de geheimen van de jungle en liet ons tarrantula´s, apen, macaws, caypibera´s en nog veel meer prachtige dieren en planten zien.
Na 3 dagen vertrokken we weer per boot naar Rurrenabaque. Dit keer over een bruine, ruige rivier want het regenseizoen is begonnen en dat was te merken...

Vanuit La Paz begonnen we de volgende dag samen met een gids en een kok aan onze 3-daagse El Coro track, een wandeling van 4850m naar 1700m. Door het verschil in hoogte was de start op besneeuwde bergtoppen (!) en eindigden we uiteindelijk in de tropische yunga´s. We gaan zeker meer van dit soort tochten maken, het is zo gaaf om 3 dagen in de middle of nowhere te zijn!
Natuurlijk hebben we onszelf na afloop wel getrakteerd op een welverdiende 1,5 dag relaxen aan het zwembad in Coroico...

Daarna wilden we per bus naar Potosi vertrekken maar i.v.m. een roadblock konden we niet weg. Omdat het totaal onbekend was tot wanneer de blokkade zou duren hebben we heel luxe een vlucht genomen naar Sucre. De blokkade is trouwens nu -6 dagen later- nog steeds niet opgeheven... zo gaat dat hier 
In Sucre een heerlijke dag gehad en ´s avonds in een waanzinnig gezellige Nederlandse kroeg (jawel!) lekker drankjes gedronken en wederom gevierd hoe fijn we het hier hebben...

Afgelopen woensdag aangekomen in Potosi. Ongelofelijk wat we daar gezien hebben. De "attractie" in Potosi is de locale zilvermijn. Jaren geleden gesloten voor commerciele exploitatie (de grote zilver aders zijn leeg) maar de mijnen worden door lokale individuen en cooperaties nog verder ontgonnen. De tunnels zijn letterlijk van voor 1700, net zoals de gereedschappen en werkmethoden. Kinderen vanaf 13 jaar werken in de mijnen. Oma´s (70+) proberen met een hamer en een beiteltje nog wat zilver te vinden. Hard werken onder barre omstandigheden voor 5 euro per dag. Bezoekers nemen coca-bladen, cola, pure alcohol (96%, lekker….) en dynamiet (eurotje voor een staafje) mee voor de mijnwerkers.

De volgende dag de Munt bezocht. Hier werden destijds met het lokaal ontgonnen zilver (94% zuiver, zo uit de berg!) voor de Spanjaarden munten geslagen. Indrukwekkend museum! Ironisch genoeg worden nu de Boliviaanse munten (helaas niet meer van zilver) in Spanje geproduceerd! Na het museum nog even genoten van de hoogte-zon. Daarna met een hobbelbus naar Uyuni – afalt? nergens voor nodig! Morgen gaan we drie dagen de Salar de Uynui tour doen en daarna naar Antarctica.

Zoals jullie zien genieten we volop – van elkaar en van alle fantastische indrukken die we krijgen!

Salud Y besos, Meike Y Sjonnie

• 21 November 2005 - 08:56

Do:

Lieve Meik en Sjonnie,
    Heerlijk om zo op de maandagochtend achter de o'zo fijne laptop weg te kunnen dromen bij jullie wederom toffe verhalen en foto's! Ik waan me ook een beetje in Bolivia. Jammer dat die waan altijd zo kort duurt......
    Dikke zoenen,
    Do

• 21 November 2005 - 10:39

Bijl:

Sjonnie, Meike, het ziet er weer geweldig uit. Wat een mooie platen ook, een aantal uitstekende schilder-opportunities voor wijlen Bob Ross. En mooi dat alles zo voorspoedig verloopt. We blijven jullie op de voet volgen, en zijn erg benieuwd naar de volgende etappe - Antarctica. De beste groeten!

• 21 November 2005 - 14:48

Rieks En Jol:

Hi Luckies,
    Dat ziet er allemaal waanzinnig goed uit. Nu op weg naar Antartica. Succes met stukje varen. Zal iets ruwer zijn dan IJsselmeer ... ...
    Liefs Rieks, Jol en Pieter

• 21 November 2005 - 20:58

Weus:

Bier duur in die Nederlandse kroeg?

Saluti

De Weusjes

• 22 November 2005 - 07:17

Pino:

hai there,
    Top zo'n reis zeg! Prachtige foto's, liefs

• 22 November 2005 - 08:30

Esther K:

hi liefies!

Klinkt weer helemaal geweldig. Wat heerlijk voor jullie! Een aantal van jullie fotos´s heb ik ook, maar dan met Mark en mij erop ;-) Grappig!
    Die mijn is ongelovelijk hè!? Dat was toen voor mij toch wel een van de indrukwekkendste dingen die we daar gedaan hebben.......vond het ook wel een beetje naar.
    die 3 daagse tour vanaf Potosi is schitterend! Wel houten billen, maar echt super mooi! heel veel plezier, ik ben best een beetje jaloers op jullie ;-)
    Wij gaan fijn ook 4 weekjes weg in december en daar heb ik best wel veel zin in!
    groetjes!
    Esther

• 23 November 2005 - 09:51

Juud:

Bijna pinquins bekijken! Spannend! Volgens Meertje zijn ze ook minstens 1 meter, dus uitkijken, haha!

Have fun! Juud

• 23 November 2005 - 15:04

Jan / Pa Geenen:

Hoi lieve Meike en john!
    Ik heb weer gewedig genoten van "mijn" wereldreis. Zelfs een paar foto's besteld. markt 2x, John, Meike en samen.
    Grandioos!!!!
    Van de afdrukcentrale heb ik vernomen, dat het aangeleverde materiaal vrij klein is. Maximaal te vergroten tot 9 x 13, zonder kwaliteitsverlies. Wellicht kunnen jullie iets met deze wetenschap sommige foto's zijn het waard enorm vergroot te worden. Stuur anders maar een test. Die lelijke kerel die zie ik regelmatig in beeld. Meike zou ik wel wat vaker in beeld willen hebben of houden jullie die foto's achter. Dan houd ik ze wel tegoed, ook prima!
    Blijf genieten, dan doe ik dat ook, met volle teugen van de verslaglegging middels woord en beeld. Bedankt ervoor.

• 24 November 2005 - 09:16

Katharine:

Hello John

This is Kat from JD. I've been off work for several months and having recently returned I hear that you are on sabbatical - the photo's look fantastic I'm happy to see you two are having a lovely time. Keep smiling and enjoying life :O). Guess what, I have the photograph of you Pedro, Manfred and Stephen which was taken in xmas 2004!!! I have sent the copies to the others but I'd like to post your copy to you- perhaps you could let me know where to send it.. Also I'd like to stay in touch so please also send your email address too - mine is katharine.rana@gmail.com Take care of yourself and Meike and I hope your travels continue to be full of adventure, light and energy.
    Love K

• 25 November 2005 - 14:25

Jol Rieks En Pieter:

Ha schatjes,

Nu begrijp ik de hoogtezon, helaas niet op iedere fotos strak blauwe lucht en zon. Wat een fantastische dingen hebben jullie weer gedaan!

Tweetje erg leuk je even gesproken te hebben, jullie belde alleen net even op een onhandig "moment".

Rieks was namelijk bezig Pieter de fles te geven. We moesten hem namelijk bijvoeden omdat hij met voldoende aankwam. Ze waren bang dat ik misschien niet voldoende voeding maakte en dus moesten we bijvoeden. Erg irritant, zeker omdat je dan ook weer moet kolven om je borstvoeding op gang te houden. Nou ik zal je er verder niet mee lastig vallen, maar ik had het op dat moment redelijk gehad omdat je dan echt alleen nog maar met voeden bezig bent (borst, fles, kolven en dan weer van voor af beginnen).

Vandaag dubbel feest, Pieter is vandaag 4 weken en hij is vandaag boven zijn geboortegewicht!!!!

Genoeg babytalk, maar ja voor de rest maak ik niet zoveel mee!

Heel veel plezier daar en geniet van antartica!!

Liefs jol