Floortje Dessink heeft gelijk - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van sjonenmeike - WaarBenJij.nu Floortje Dessink heeft gelijk - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van sjonenmeike - WaarBenJij.nu

Floortje Dessink heeft gelijk

Door: Webmaster

06 Februari 2006 | Frans Polynesië, Papeete

Lieve allemaal,

Weer de hoogste tijd voor een update van onze belevenissen!

Na 3,5 maand verlieten we het Zuid-Amerikaanse vaste land en vertrokken naar het mystieke Paaseiland.
Het eiland dankt haar naam aan de Nederlander Jacob Roggeveen die het op Paaszondag 1722 ontdektte. De oorspronkelijke Polynesische bevolking noemt het eiland echter Rapu Nui, wat letterlijk Navel van de Wereld betekent. Geestig als je bedenkt dat het het meest geisoleerde eiland van de wereld is, met pas op 3000km afstand een volgend bevolkt buur(ei)land.
Er wonen 3500 mensen en toerisme is de voornaamste bron van inkomsten.
Er komen precies 6 (!) vluchten per week aan op het eiland, en gelukkig ook nog 1x per 8 weken een boot met levensmiddelen. Je kunt je voorstellen dat het niet de goedkoopste bestemming is waar we tot nu toe waren :-).

We hebben er vier heerlijke dagen gehad: veel gewandeld, gerelaxed, een dag een auto'tje gehuurd en natuurlijk vooral genoten van de prachtige argeologische sites met Maoi's (de stenen beelden waar Paaseiland zo bekend om is geworden). Er is maar heel weinig bekend over deze Maoi's, maar de meest ganbare theorie is dat de beelden zgn 'memorials of ancestors' zijn. Ze werden in horizontale positie uit steen gehouwen en vervolgens rechtop gezet en verplaatst naar heilige plekken op het eiland. Tijdens een oorlog tussen de verschillende stammen zijn veel van de beelden omgegooid en ruim de helft van alle 800 beelden op het eiland ligt daarom face-down op de grond.
Wij kregen echt kippenvel van de mystiek op de plekken waar de Moai's nog wel rechtop staan en als wijze mannen het land overzien. Op de meeste plekken waren we helemaal alleen en probeerden we ons in alle stilte een voorstelling te maken van de rituelen die ooit hebben plaatsgevonden onder toeziend oog van deze Moai's.
Verder kregen we ook alvast een voorproefje van de stranden van Frans Polynesie en deden we af en toe een tukje onder een kokosboom...

En toen was het tijd voor onze 14-daagse bounty experience op de Frans Polynesische eilanden!

De eerste dag in Tahiti alles geregeld voor ons eiland-hop-avontuur: lokale airpass, accommodatie en alvast gekeken naar duikscholen op de verschillende eilanden. Alles moest ineens in het Frans wat niet makkelijk was na 3 maanden Spaans gesproken te hebben!
We zullen jullie niet vervelen met ons hele reisschema, maar we zijn in totaal op 5 eilanden geweest waarvan Bora Bora wel de absolute topper was. Floortje van Yorin Travell heeft gelijk... Bora Bora is ECHT paradijs op aarde! Dat vinden de meeste honeymooners ook! Niks met je rugzak op reis, gewoon lekker met 2 dikke koffers en 3 beautycases in een chique hotel gaan zitten voor 800$ per nacht! Wij hadden het beter bekeken en trokken met onze backpacks van het ene leuke strandbungalowtje naar het andere.

Zoals het hoort op een bounty-eiland is er niet veel meer te doen dan een beetje op het strand liggen, snorkelen, lezen, eten en misschien af en toe een bootje huren. Daarnaast hebben we een paar super mooie duiken gemaakt... Super blauw- en onvoorstelbaar helder water van 29 graden.
We zagen o.a. haaien (veel en groot!), een school van wel 40 leopard rays, ontelbaar veel tropische vissen in de meest bizarre vormen en kleuren, dolfijnen, turtles en natuurlijk prachtig koraal. Helemaal fantastisch.

We vierden onze beslissing om langer weg te blijven* ongeveer iedere dag en vertrokken na 14 dagen TOTAAL relaxed en vrij in ons hoofd naar Auckland, New Zealand.

In Auckland hebben we onszelf getrakteerd op een hele stapel nieuwe boeken, tijd om de geest wat verder te voeden!
De sfeer hier en vooral de instelling van de mensen (hoog 'no worries' en 'enjoy life' gehalte) bevalt ons uitstekend. Pas een week onderweg maar zelfs met het kleine beetje NZ wat we nu gezien hebben kunnen we zeggen dat het een fantastisch land is. We cruisen lekker met onze witte trots (een heuse witte Toyota Spider)over het Noorder eiland, zonder plan, dus erg relaxed!

Jullie horen weer van ons over een paar weken!
G'd day mates en dikke zoenen,
Meike & Sjonnie

*Voor degenen die het nog niet wisten: onze reis bevalt zo goed dat we besloten hebben om er nog 5/6 maanden aan vast te plakken!!! We komen dus pas ergens in augustus/september terug en niet al in april. Mazzelaars he.

• 06 Februari 2006 - 06:34

JB:

Ah, we hadden inderdaad al van de verlenging gehoord, en na alle verslagen tot nu toe en dan ook dit laatste er weer bij kunnen we ons dat goed voorstellen! Nieuw Zeeland klinkt als een uitstekende volgende bestemming, dus veel (en lang) plezier maar weer! Veel liefs

• 06 Februari 2006 - 11:44

Do:

Jeu! Jullie zien er lief uit! Én blij!
    zoenen Do

• 06 Februari 2006 - 19:34

Jacques Myrthe Frank Juud:

Wij hebben jullie foto's al skypend bekeken en besproken en jullie zijn door een ringetje te halen!!! Jullie "do not have to say more"!!! Liefs, have fun!!!

• 07 Februari 2006 - 10:18

Pa, Jan Geenen:

Ik heb weer van jullie genoten. Er is geen beter leven, dan (samen) een bruin leven!

ONVOORSTELBAAR!!
    Ik hoop, dat jullie voor de volgende verlenging nog wel even in Nederland langskomen!!

Geniet er maar van!

Pa.

• 07 Februari 2006 - 12:49

Esther:

Wat een goeie beslissing die verlenging!!! Het staat jullie goed dat reizen ;-)
    veel plezier in dat prachtige Nieuw Zeeland!

Veel liefs! Esther

ps. Sjonnie voor het geval dat bericht je nog niet had bereikt: Sien en Piet hebben Rosemarie gekregen!! Leuk hè!

• 07 Februari 2006 - 18:59

Toine & Eli:

Waaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh aso's. You go guys!
    Meik vergeet niet te bungy jumpen op het zuid-eiland van NZ.
    Dikke zoenen

• 08 Februari 2006 - 14:11

Hannelore:

He Meik,
    Heb net interview gelezen in Viva met Floortje Dessing over haar onwijs gave leven en dan ook nog jullie foto´s! Waarom woont er eigenlijk nog iemand in Nederland vraag je je af. Volg jullie site met verwondering, afgunst en ook plezier :-)
    ciao! Hannelore

• 16 Februari 2006 - 11:55

Weus:

Dus bier is duur daar?!

• 17 Februari 2006 - 13:51

Thera:

Meikies......... Nog langer weg.....!!!!Wat een onwijs gave verhalen, en wat kan ik op deze manier meegenieten (al had ik je dat nog niet laten weten - ik hou helemaal bij wat jullie doen, hoor!). Jullie zien er gelukkig uit! Helemaal top. Zal je niet lastigvallen met de ordinaire gebeurtenissen hier, maar ik kijk nu al uit naar blijkletsen t.z.t. Veel zoenen, ook van Frank, Dirk en Wies (ook voor Sjonnie natuurlijk). Kus, Theer

• 25 Februari 2006 - 12:17

Hes:

Ik ben zo ongeloofelijk jaloers! Wat een waanzinnig goed besluit om nog langer te reizen! Carpe Diem! Jullie zien er geweldig gelukkig uit en ik verheug me op de verdere verhalen en met name de foto's!!

Liefs Hessie

• 01 Maart 2006 - 11:43

Bea Klarenbeek:

Wow, groen zie ik bij het zien van de Moais .........
    Goed dat jullie daar toch gestopt zijn!!
    Geweldig om nog zo lang uit te breiden; geniet er van!!!!!
    Over 6 weken zijn wij aan de beurt: niet zo lang maar toch: 6 weken alle Hawaiiaanse eilanden ..... is ook niet slecht.
    Hier sneeuwt het !!!!

Bea

• 08 Maart 2006 - 20:01

Sien:

Wat een trip mensen! Wij kregen een kaartje uit Nw Zeeland, zeeeer attent van jullie wereldreizigers! Dat je daaraan denkt vanuit hogere sferen. Geniet nog maar lekker in 'paradise'.
    Liefs,
    Sien en Piet en Rosemarie!