Cambodia highlights - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van sjonenmeike - WaarBenJij.nu Cambodia highlights - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van sjonenmeike - WaarBenJij.nu

Cambodia highlights

Door: Webmaster

13 Mei 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo lieve mensen, daar zijn we weer! Vanuit een warm (40+) Laos de avonturen die we in Cambodja hebben beleefd. We zijn echt zoooooo gelukkig dat we weer in minder westerse landen zijn...en net zo gelukkig met elkaar! We zijn inmiddels de 2 jaar grens gepasseerd, iets wat totaal onopgemerkt bleef omdat we het vergeten waren..... romantisch he ;-)

Siem Reap, bekend van Angkor Wat was onze eerste bestemming. Toerisme neemt hier heel snel toe – nu al 1 2/2 miljoen toeristen per jaar. Alle locals hier (en in de rest van Cambodja) verkopen alles voor 1$! Een erg leuke stad met geweldige restaurantjes en barretjes. Gelukkig waren wij er in het laagseizoen. Te warm voor de meesten, maar niet voor ons. Wij natuurlijk gewoon met de fiets rondje tempels gedaan (af en toe uitgelachen door locals op hun bromnmers). Zeer indrukwekkend. Als je echt wilt begrijpen hoe indrukwekkend dan moet je zelf in het vliegtuig springen – niet met woorden / foto’s te beschrijven. En dan wordt dit verhaal ook weer zo eindeloos – en daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Hier is ook het landmine ”museum” – landmijnen zijn nog steeds een heel groot probleem in Cambodja, ongelofelijk hoeveel mensen hier ledematen missen. En dat zijn dan nog de ‘gelukkigen’ die het overleefd hebben.

Omdat Cambodia tot de 10 armste landen behoort (met veel totaal corrupte Kmer Rouge leiders nog steeds aan de macht) is er weinig sociale zorg. Wij dachten ons steentje bij te dragen door wat mensen te helpen. Die waren zeer blij met, wat wij dachten, voor ons kleine bedragen. Het duurde tot de volgende ochtend om te realiseren dat we Thai Baht biljetten hadden uitgedeeld – omgerekend 25 dollar per biljet. En als je dan bedenkt dat het maandinkomen rond de 30 dollar is.....

Vervolgens met keiharde karaoke in de bus (airco kapot) naar Phnom Penh, de hoofdstad. Beetje genoten van het lokale leven, de markten en de tempels. En natuurlijk massages. Het vreselijke, recente verleden van Pol Pot en de Khmer Rouge is een van de dingen waar je in het dagelijks leven niet veel van merkt. Lokalen kennen hun eigen geschiedenis niet of nauwelijks (niet zo vreemd met de huidige regering). Tuol Sleng en de Killing fields zijn de belangrijkste plekken in de hoofstad waar systematisch gemarteld werd en waar je een idee krijgt van het verleden. In totaal zijn er 18000 massagraven in Cambodia en schattingen over het aantal mensen dat het bewind van Pol Pot niet heeft overleefd lopen tussen de 1 ½ en 3 miljoen mensen (in minder dan 4 jaar). Griezelig.

Next stop: Kampot, een slaperig stadje aan de kust. Geweldige markt met een ongelofelijke verscheidenheid aan fruit, tropisch gekleurde vissen en grote stingrays. Daarna naar Sihanoukville, het Lloret de Mar voor locals. Koeien op het strand, Monniken met hun oranje peien zwemmend in het water en een geweldig relaxte sfeer. Met onze nieuwe vrienden van een van de strandtenten naar de lokale disco. Karaoke, hele slechte cambodiaanse house en daarna een slow nummer. En daarna weer hetzelfde rondje. En bier (0.50 $ per blikje) met ijs. Zeker niet aan te raden.

We zouden vervolgens onze vrienden Suus & Dirk ontmoeten in Bangkok maar dat ging tot onze (en hun!) grote spijt op het laatste moment niet door. Dus maar weer eens de plannen omgegooid en terug naar Phnom Penh. Daar voor het eerst in een aantal maanden op een feestje geweest met alleen maar farang (westerlingen), expats van de vele NGO’s die er zijn. Borrelpraat, een vreemde gewaarwording in zo’n stad met zo’n verleden: Cocktails bij het zwembad & een DJ die lekkere muziek aan het draaien was.

Na onze visa voor Laos geregeld te hebben zijn we vervolgens via Kampong Cham en Kratie naar de grens met Laos gereisd. De stops in die dorpjes waren erg leuk – vooral omdat er nog weinig toeristen komen in die dorpen. Met de aanleg van een dikke snelweg naar het noorden, die inmiddels bijna klaar is, zal dit wel snel veranderen. Ook hier weer, net zoals in de rest van Cambodja, lekker gegeten (Khmer Sour soup als favoriet van Meike). De grensovergang (nog niet zo lang open) en voornamelijk gebruikt door locals & backpackers was geweldig. Een eenbaans karrespoor door een bos, geen ander verkeer te zien. En bij de grens hebben ze het niet zo druk. De douane beambte van Laos baalt er duidelijk van dat ie uit zijn hangmat moet komen en niet even rustig zijn biertje op kan drinken. Gelukkig kan ie wel alle witneuzen 1$ (ook hier...) afhandig maken – anders mag je er niet in....en hij moet toch ergens zijn landcruiser van betalen.....

Ok lieve allemaal, wij gaan zo nog even mediteren en daarna de sunset kijken over de Mekong. Geniet lekker van het mooie weer in NL (wij hoorden 30 graden!)...
Heel veel liefs,
Meike & Sjonnie

• 13 Mei 2006 - 13:14

Carlijn Ter Braak:

Lieve, bruine levensgenieters!!!
    Heb eindelijk jullie verhalen te lezen en te zien gekregen. Wat ziet het er fantastisch uit. Hoop dat jullie er een eindeloze tijd hebben en ik slik wel een brok weg als ik jullie foto's zie. Maar ik heb niets te klagen... Het is hier ook lekker! Geniet er nog van en heel veel plezier!!!
    Tot gauw weer!
    Liefs Carlijn

• 13 Mei 2006 - 20:12

Drien, Ove & Kids:

Hoi Lieffies,
    Wat een super leuk bericht weer en wat een geweldige foto's. Maar het meest bijzondere van vandaag is nog wel dat jullie je kleine nichtje voor het eerst 'live' hebben gezien! Wat een feest was dat! Ze slaakt nog steeds vreugdekreetjes... Het was ook erg grappig om jullie blondjes nu eens in 't echt te zien. Dat haar van Sjonnie is nog bijna witter dan dat van Nils! Veel liefs en tot gauw!

• 16 Mei 2006 - 19:52

Rieks En Jol:

Hi blond geluk, wat leuk om weer een update te lezen en wat een gave foto's. De tegenstelling NZ&Australie vs Cambdoja kan niet groter. Nu in Laos, waar gelukkig niemand Frans of Engels spreekt. Enjoy. Liefs Rieks, Jol en kleine grote Pieter

• 18 Mei 2006 - 16:58

Jaap:

Schitterende foto's!!

Veel plezier nog in Cambodja. Wat is de volgende tussenstop?

Ciao, Jaap

• 20 Mei 2006 - 11:00

Gonny En Ton:

Als we dit zien is de gedachte " Er zijn nog veel mooie landen om te bezoeken ". Opnieuw foto's die wij ook zouden willen maken.
    We zien ook telkens weer dat jullie het met elkaar geweldig hebben.
    Blijf oppassen en genieten maar.

Liefs van mama en Ton

• 23 Mei 2006 - 10:40

Jol:

hallo alles goed. Ik ben nu thuis en zie dat jullie online zijn!

• 23 Mei 2006 - 11:53

Pino:

Top weer die foto's. Die kindjes zijn zo lief he.
    Leuk dat ik je stem even hoorde Meike, buitenkansje.
    En....voor ik het vergeet: een hele fijne verjaardag vrijdag, beetje vieren wel he?
    Wij gaan een paar daagjes aar Syrie, ben heel benieuwd.Word zo naar station gebracht (Chris is er nl. al), 3x raden door wie...... Hartstikke lief.
    Tot volgende keer. geniet nog lekker door van alles he. Dikke kus, Pino

• 26 Mei 2006 - 09:33

Adriaan & Mitzy:

Lieve Meike,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Met een lokaal biertje, genietend elkaar en van de sunset en stiekem lachend in jullie vuistje om de regen in NL die hier met bakken uit de hemel valt... wat hebben jullie toch een mooi leven! Houden zo!

Dikke kus, Mits & Adriaan

• 09 Augustus 2006 - 18:33

Berry Email Nivorbian2@hotmail.com:

wat een mooie fotoos, zelf ben ik met mn broer in thailand geweest, ook prachtig en neuken wat je daar kan, ons volgende reisdoel wordt Cambodia, daar gaan we een hotel beginnen en al die lekkere wijfen aan onze paal prikken, trouwens valt er wat te neuken in Tibet kunnen we altijd even aan doen op onze door neuk reis, maar ok dat zijn onze plannen, verder moet ik jullie wel feliciteren mt jullie mooie vakantie fotoos, helaas ik had wat meer bloot willen zien, maar dat terzijde, vriendelijke groeten de geile heineukers uit Lelystad, en binnenkort de rampetampers van cambodia.